1 فوریه 2024 - یک مطالعه جدید نشان داد که نشستن برای مدت طولانی می تواند "اثر مضری بر سلامتی" داشته باشد. آخرین تحقیقات انجام شده در تایوان نشان می دهد افرادی که برای مدت طولانی در محل کار می نشینند در مقایسه با افرادی که شغلی با تحرک فیزیکی بیشتری دارند، 16 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.علاوه بر این، کارکنانی که برای مدت طولانی می نشینند، 34 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند.

کارشناسان ادعا کرده اند که نشستن طولانی مدت، عوارضی مشابه با سیگار کشیدن برای سلامتی دارد.

در طول این مطالعه، محققان رفتارهای سلامت و سبک زندگی نزدیک به 500هزار نفر را بررسی کردند.در یک دوره زمانی 20 ساله، دانشمندان به این موضوع پرداختند که چگونه نشستن به دلیل وضعیت شغلی بر سلامت و خطر مرگ و میر شرکت کنندگان تأثیر می گذارد.

آنها دریافتند شرکت‌کنندگانی که برای مدت طولانی در محل کار و در اوقات فراغت خود می‌نشستند، نسبت به افرادی که سبک زندگی فعال‌تری داشتند، بیشتر احتمال داشت که زودتر بمیرند.

با این حال، شرکت کنندگانی که زندگی کاری بی تحرک داشتند اما در زمان آزاد خود ورزش می کردند، در معرض خطر مرگ زودرس قرار نداشتند.

به گفته ی محققان، افراد می توانند با ورزش شدید به مدت 15 تا 30 دقیقه، خطر مرگ زودرس و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند.نتایج بیانگر 26257 مورد مرگ در طول مطالعه است.بیش از نیمی از این مرگ و میرها در افرادی رخ داده است که عمدتاً وضعیت شغلی نشسته داشتند.

محققان گفتند: «تغییرات سیستمی، مانند وقفه های مکرر در نشستن، میزهای ایستاده، مکان‌های مشخص شده در محل کار برای فعالیت بدنی، و مزایای عضویت در باشگاه، می‌تواند به کاهش این خطر کمک کند».

دکتر وین گائو، نویسنده ارشد این مقاله، گفت: "به عنوان بخشی از سبک زندگی مدرن، نشستن طولانی مدت به دلیل شغل، طبیعی تلقی می شود و توجه کافی به آن نشده است، حتی اگر اثرات مضر آن بر پیامدهای سلامتی ثابت شده باشد.

او افزود: یافته‌های ما نشان می‌دهد که کاهش نشستن طولانی‌مدت در محل کار و/یا افزایش حجم یا شدت فعالیت بدنی روزانه ممکن است در کاهش خطرات بالای مرگ‌ومیر و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با نشستن طولانی‌مدت شغلی، مفید باشد.

دکتر مین کوانگ تسای، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «این واقعیت که خطر مرگ و میر برای کسانی که به طور متناوب بین نشستن و عدم نشستن(بلند شدن و راه رفتن) در محل کار تغییر وضعیت می دهند، افزایش نمی یابد، نشان می‌دهد که ایجاد وقفه های منظم در نشستن در محیط‌های کاری می‌تواند مفید باشد.

افزایش خطرات برای کسانی که عمدتاً کم تحرک هستند را می توان با 15 تا 30 دقیقه ورزش اضافی در روز یا با شرکت در فعالیت های فیزیکی شدیدتر جبران کرد.

این مطالعه گزارش کرده است که نشستن طولانی مدت همچنین با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع 2 و کاهش عملکرد کلیه ها مرتبط است.

دکتر کوانگ تسای در پایان گفت: «کارفرمایان می‌توانند با فراهم کردن مناطق تعیین‌شده برای فعالیت بدنی در اوقات فراغت یا ارائه فعالیت‌های گروهی تحت حمایت شرکت، در تسهیل این امر نقش داشته باشند».

به طور کلی، یافته‌های ما از این گروه بزرگ آینده‌نگر به تقویت شواهد انباشته‌شده‌ای که سبک زندگی بی‌تحرک و خطرات سلامتی را با هم مرتبط می‌کنند، کمک کرد.

یافته های این مطالعه در مجله Jama Network Open منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2024/feb/prolonged-sitting-associated-with-early-death.html